Monthly Archives: February 2011

…kepimpinan & hari ini~!

28feb 2011; era menggulingkan pemimpin semakin berleluasa!

 

Perang sana sini, rusuhan sana sini… ish, ish…ish!

 

Pagi nih terpanggil aku utk mencoret pasal isu “kepimpinan”! Lihat saja la kebelakangan nih, ramai yg berjuang, merusuh & berperang utk menggulingkan pemimpin negara. Sana sini bom meletup & berlaku pertumpahan darah …rakyat berjuang, rakyat jualah yg merana!


Aku baru dgr Presiden Mesir (opss…EX-presiden), Hosni Mubarak tersungkur. Kecoh…berduyun-duyun rakyat msia tdo di lapangan terbang akibat kucar kacir nih…! Sekarang..Muammar Gaddafi pulak berdepan dgn desakan utk berundur. Libya pulak kecoh!

Pendek kata,

Dulu “dialah” yg memimpin gerakan revolusi, Kini “dialah” mangsa gerakan revolusi…

Dulu “dialah” yg memimpin golongan muda, Kini “dialah” yg ditolak oleh generasi muda…

 

Hidup berputar seperti roda, huh?

 

Aku?! kepimpinan melalui teladan.

Sabda Baginda yang bermaksud:

“Tiap-Tiap seorang dari kamu adalah pemimpin dan akan diminta bertanggungjawab kepada orang-orang yang berada di bawah jagaannya. Seorang ketua negara bertanggungjawab ke atas rakyatnya dan akan disoal oleh Allah akan kepimpinannya. Seorang isteri bertangungjawab di rumahnya dan akan disoal berkenaan tanggungjawabnya, seorang anak bertanggungjawab ke atas harta bapanya dan dia juga akan disoal, begitu juga seorang hamba atau yang bekerja dengan majikan, bertanggungjawab kepada majikannya, setiap kamu adalah pemimpin, dan bertanggungjawab kepada apa yang dipimpinnya”

(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

 

Apa yg kita tak sedar?

Kepimpinan itu adalah kewujudan pemimpin yg bole memberi pengaruh kpd org lain & berada dalam komuniti yg mempunyai struktur yang tersendiri dgn mewujudkan hubungan 2 hala bagi mencapai kecemerlangan. Kepemimpinan ibarat suatu seni.

 

Pengaruh?

Hendak memimpin, kena ada pengaruh? Sbbtu pengaruh bapa dlm keluarga lebih besar berbanding pengaruh ibu. Kata pon, bapa adalah pemimpin keluarga. Pengaruh nih, ibarat Ketam mengajar anak berjalan lurus” ! As simple as that, rite? 😀

Faktor PENGARUH inilah yg menjadikan kehidupan seseorg itu sgt signifikan kpd manusia lain. Sebagai muslim, Rasulullah s.a.w adalah contoh terbaek. Pengaruh baginda s.a.w adalah pada KUALITI dirinya… kualiti Al-Amin, kualiti integriti & kualiti ilmu.


Kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w.

Baginda Rasulullah melakukan sesuatu lebih baik drpd orang lain. Dia menyuruh orang lain sembahyang 5x sehari, sedangkan baginda sendiri berbuat lebih daripada itu. Dia menyuruh orang lain berpuasa sebulan dlm sthn, sedangkan baginda saban hari berpuasa. Asas kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w. terletak pd 4 perkara:

1.       Memimpin dengan berbuat, tidak cuma bercakap. Dia tidak hanya memerintah orang lain berbuat sesuatu, tetapi dia sendiri melaksanakannya.

2.       Memegang prinsip keadilan. Kepentingan orang-orang yang dipimpin adalah yang utama.

3.       Penggunaan pendekatan yang tepat; cara inividu & cara kelompok. Berhikmah!

4.       Ketiadaan benteng pemisah; tidak ada sekatan antaranya dengan orang ramai. Persaudaraan lebih diutamakan. Perhubungan tidak terlalu formal.

 

In my view…kita sume adalah pemimpin, bukan pemerintah. Setiap individu ada ciri-ciri pemimpin dlm diri masing-masing. Pengaruh akan datang sendiri seiring dengan pembangunan kualiti diri kita. Itulah…kepimpinan melalui teladan!!


Apa yg aku pasti…pemerintah lama bole ditumbangkan, namun pemerintah baru BELOM tentu dpt mengembalikan keamanan & memenuhi tuntutan rakyatnya.

 

Bila pemimpin mula memerintah… di akhir kalam, renungkanlah!

Rasulullah s.a.w. pernah mengingatkan dalam sabdanya yang bermaksud, “Sesungguhnya kepimpinan itu adalah satu amanah, pada hari kiamat ia merupakan kehinaan dan penyesalan, kecuali bagi mereka yang menunaikan amanahnya dengan sempurna seperti yang telah dipertanggungjawabkan”.

 

…bila aku rajin menulis (“,)

 

Advertisements

…fun cycling in Taman Tasik Taiping

Mcm dah lama x mencoret. Yeah…last entry was about my snapshot collection! i loikeee 😉

Nak tulis pasal apa erk?? yes..got idea!

 

23feb 2011; cycling in Taman Tasik Taiping!

1 hour = rm10 bicycle rental! “bole je…jomlah naik basikal” 😀

 

Ronda-ronda sambil berposing! Enjoyed it so much…& feel healthy.

Jom tengok snapshots aksi gila-gila dote & me!

...enjoyed ourselves 😉

Fyi, all photos were snapped with my camera phone. I glad using it…my gadget SE x10 😉

 

|Outstation mood|

The sharing knowledge tour is on track! feb-march-april 😉

Aish… kena wat revision. Caused I’m the key person. Oh sound like a lecturer, huh?…hahaha. Actually, NO!

Kerja…kerja…kerja~!

Sabda Rasul SAW,

“Bahawa Allah mencintai seseorang yang apabila ia mengerjakan sesuatu kerja, ia laksanakan dengan cemerlang.”

(Hadis riwayat Abu Ya’la)

…work is business, enjoy is reward


Terima kasih Allah… thanks for giving me a chance to have an enjoyable & healthy lifestyle in anywhere I am, with anyone I met & at anytime I wish!

 

26feb 2011; today is weekend!

Sabtu!! Hari nih rs mcm terlalu lama. Pagi-pagi dh kluar ke Segamat & by afternoon dah smpai smula kat umah (in KL, hokey)! ermmm… btw, sempat jugak reward myself kat saloon, huhuhu 😀

To everyone…enjoy your weekend 🙂

…bila aku rajin menulis (“,)

…my lens; Kuala Lumpur from LRT’s glass

23feb 2011; Kuala Lumpur menjadi Magnet Tarik Pelancong. I just read!

Kuala Lumpur berada di belakang London yang berkedudukan teratas dengan 14 juta pelawat, diikuti Bangkok (9.98 juta) dan Singapura (9.68 juta). Melengkapkan senarai 10 bandar raya utama ialah Antalya yang berada di tempat kelima, diikuti New York, Dubai, Paris, Istanbul dan Hong Kong. Menurut laporan itu lagi kota suci umat Islam, Mekah berada di kedudukan ke-11 dengan 6.98 juta pelawat.

[iLuvIslam; Kuala Lumpur menjadi Magnet Tarik Pelancong]

 

Tempat jatoh lagi di kenang, inikan pula tempat bermain!

Kuala Lumpur…och my hometown!

..walking path in Jalan Sultan Ismail 😀

...traffic in weekend, peacefully 😉

...LRT speedy 😀

These photos are shots during my day out on last weekend, 19feb 2011. Out with my gadget D3000, hikhikhik. Some picture touches using a photoscape editor! Yea…I’m learning! (hey…feel free to advice) 😉

 

got work tonite… gtg

…bila aku rajin menulis (“,)

%d bloggers like this: