Siapakah dia? …Tan Sri Rafidah Aziz

Dalam coretan kali nih, aku ingin berkongsi ttg biography seorang tokoh. Selalunya asyik cerita pasal jalan-jalan, makan-makan, gambar-gambar ajer… (ramai yg jeles…walaupon x tinggalkan komen, hikhikhik )

 

Siapa dirinya yg kita kenali sebagai Wanita Besi ini?

Ramai yg mengenali nama Tan Sri Rafidah Aziz. Yang kita tahu…

 

1) Kariernya sbg Menteri Kabinet Malaysia; Menteri Perdagangan Antarabangsa & Industri (mantan)

2) Ketua Pergerakan Wanita UMNO untuk tempoh 10 tahon (mantan)

3) Pernah menjadi pensyarah Ekonomi di Universiti Malaya.

 

Namun, di sebalik namanya…wanita ini hanya seorang isteri, ibu & nenek!

 

1) Ank sulong drp 4 beradik. Isteri kpd Tan Sri Mohamed Basir Ahmad & ibu kpd 3 org anak.

2) Murid yg nakal, TAPI pelajar yg pintar.

Beliau sering mengejotkan cikgu dgn pantulan cahaya matahari menerusi cermin kecil semasa bersekolah – Sekolah Convent Bukit Nanas, KL.

3) Pandai memasak sejak darjah 1; masak nasi, nasi goreng & roti canai.

4) Beliau tidak suka dgn budak perempuan yg berkata, “tdk tahu menjahit & tdk pandai memasak” . (semasa  beliau di usia kanak-kanak)

5) membeli mesin jahit jenama “Butterfly” secara ansuran RM10 sbln selama setahun.

6) membeli piano brand “Challenge” slps 12 tahun berazam utk membeli piano,  (walaupon x tahu nak main piano pd ms tuh) dgn ansuran RM100 sbln. Masok kelas piano slps kawen bersama-sama suami. Beli piano ke-2 & kedua-dua piano ini masih ada di rumah beliau. (cermat orgnya…)

7) Rambot & penampilan wajah diuruskan sendiri. Beliau tdk mempunyai pendandan rambot.

8) Pakaian & kasot tdk hanya yg berjenama. Beliau juga m’punyai koleksi yg berharga RM19.90 (& ada jugak yg lebih murah drp itu).

9) Biasa membeli belah di Mydin & Giant.

10) Pembantu-pembantu rumah memanggil beliau & suami – “MAKCIK & pakcik”.

Tan Sri menguruskan bilik tidurnya sendiri (suami-isteri) i.e. mengemas katil, mencuci bilik mandi & tandas.

 

Kenangan aku bersama beliau…imbasan memori😀

...dari albumku bersama Dato' Seri Rafidah Aziz (in year 2002. Kini bergelar Tan Sri)

...pesanan seorg wanita besi!

 

Di rumah beliau adalah ibu, isteri & nenek. Semua pangkat & kedudukan tinggal di luar sebaik beliau melangkah kaki ke dalam rumah.

[Di sebalik nama; Mingguan Malaysia]

 

Aku hanya sekadar berkongsi apa yg aku tahu.

…bila aku rajin menulis (“,)

About yanchor

I’m a person with extra.ordinary passion! ...wherever you go, go with all your h.e.a.r.t.!

Posted on March 17, 2011, in biography, story | kisah and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 5 Comments.

  1. mohd hafizatul akmal bin ishak

    aik?mcm artikel dlm mingguan malaysia jer?hihi..
    melalui penulisan di atas ni,, adakah anda juga pny kebolehan memasak,jahit n kemas umah seperti wanita besi ini?eceh,eceh…haha

    • hahaha…aku sekadar berkongsi apa yg aku baca.
      btw…aku mmg tau masak my fav foods, aku bole jahit pakaian aku sendiri yg terkoyak & of course aku kemas bilik tidor aku sendiri bro…! bluekkkkk😛

      • boleh tak saya tau lebih banyak lagi ttg tan sri rafidah aziz,,,, saya nak sambung silaturahim dengan dy,,,,kata kakek saya dy saudara kakek saya ,,,kami kehilangan kontak dengan saudara di malaysia sejak kakek kami meninggal…

  2. Boleh saya tahu, dari mana awak dapat informasi ini? saya tengah buat research mengenai rafidah aziz jadi saya masih tercari-cari sumber rujukan. Harap awak dapat membantu

Comment please ;)

