Nikmati Ramadan; Doa berbuka puasa

Assalamualaikum sahabat & readers~!

6august 2011; nikmati pagi 6Ramadan 1432H😉

Memandangkan kita sedang melalui bulan Ramadan yg mulia bagi tahun ini… aku rs masih belom terlambat utk berkongsi tentang doa berbuka puasa & doa selesai berbuka puasa. Semoga kita dpt mengimbasnya kembali (takot ada yg terlupa…) dan bersama kita amalkannya seharian.

Doa Berbuka Puasa

Maksudnya:

Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang.

Doa Selesai Berbuka Puasa

 

 

 

Maksudnya:

Ya Allah! Kerana Engkau aku berbuka puasa dan kepada Engkau aku beriman dan atas rezeki dari Engkau aku berbuka puasa telah hilang dahaga sudah menjadi basah segala urat. Ya Allah! Aku minta diampuni dosaku dengan rahmat Engkau yang meliputi segala sesuatu.

.

Selain itu…spt yg kita ketahui bahawa orang yang berpuasa diSUNATkan berbuka dgn buah kurma. Jika  ketiadaan buah kurma hendaklah kita dahulukan berbuka dgn air biasa. Inilah sunnah yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. Khasiat buah kurma ialah mampu memberikan tenaga kpd tubuh kita kerana mempunyai kandungan glukosa yg tinggi.

Daripada Salman bin Amir Addabbi Assohaabi r.a. daripada Nabi SAW bersabda :
“Jika seseorang daripada kamu berbuka, hendaklah ia berbuka dengan buah kurma. Sekiranya buah kurma tiada, bolehlah ia berbuka dengan air kosong. Sesungguhnya air itu bersih lagi suci.”

(Riwayat Abu Daud dan at-Tirmidzi)

Semoga kita dpt mengamalkan amalan sunnah Rasulullah s.a.w ini. Semoga kita diberikan ganjaran pahala & rahmat Allah s.w.t sepanjang bulan yg mubarak ini. InsyaAllah.

😎 bersamalah kita nikmati Ramadan~!

…bila aku rajin menulis (“,)

About yanchor

I’m a person with extra.ordinary passion! ...wherever you go, go with all your h.e.a.r.t.!

Posted on August 6, 2011, in notes | nota and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. 2 Comments.

  1. Mmg doa adalah senjata kita, 10 mlm pertama adalah Rahmat…marilah banyakkan doa, masih ada lg sebelum 10 mlm pertengahan untuk Pengampunan pula…ayuh..jgn kerugian..

  2. btol tuh abang afzan! Ramadan semakin meninggalkan kita walaupon masih awal… keseronokan terasa, namun kelalaian akan membinasakan. Selamat beribadah😉

Comment please ;)

