Nikmati Ramadan; Banyakkan berdoa

Assalamualaikum sahabat & readers~!

8august 2011; Malam ke-8 Ramadan!😉

 

Sementara menunggu waktu utk bersahur, aku terpanggil utk berkongsi nikmat Ramadan dgn sume. Di bulan Ramadan al-mubarak ini, kita amat digalakkan utk banyak BERDOA. Doa orang-orang yg berpuasa akan dimakbulkan oleh Allah s.w.t.

Sabda Rasulullah; “Sesungguhnya bagi orang berpuasa -ketika berbukanya- doa yang tidak akan ditolak.”

[Riwayat Ibnu Majah dari Abdullah bin ‘Amru bin al-‘As]

Kita digalakkan supaya berdoa pada setiap ketika dan lebih digalakkan lg berdoa pd bulan Ramadan terutamanya ketika sedang berpuasa, ketika berbuka puasa dan doa lailatul-Qadar pd sepuluh hari terakhir darinya (terutama yang ganjil). DOA ini adalah senjata bagi umat Islam. Allah Maha Mendengar dan amat menanti-nantikan permintaan drp hamba-hambaNya.

 

“Tiga manusia yang tidak akan ditolak doa mereka (oleh Allah); Orang yang berpuasa hinggalah ia berbuka, Imam (pemimpin) yang adil, Doa orang yang dizalimi.”

[Riwayat Imam Tirmizi dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah r.a.]

 

Bersama-sama ini, aku titipkan doa-doa bagi hari pertama hingga ke-10 Ramadan utk kita hayati dan amalkan. Semoga dgn perkongsian ini, kita mendpt menambah manfaat utk menghayati kemuliaan Ramadan. InsyaAllah.🙂

 

Bismillahirahmanirrahim.

Doa hari – 1

Ya Allah! Jadikanlah puasa ku sebagai puasa orang-orang yang benar-benar berpuasa. Dan ibadah malam ku sebagai ibadah orang-orang yang benar-benar melakukan ibadah malam. Dan jagalah aku dari tidurnya orang-orang yang lalai. Hapuskanlah dosa ku … Wahai Tuhan sekalian alam!! Dan ampunilah aku, wahai pengampun para pembuat dosa.

 

Doa hari – 2

Ya Allah! Dekatkanlah aku kepada keredhaan-Mu dan jauhkanlah aku dari kemurkaan serta balasan-Mu. Berilah aku kemampuan untuk membaca ayat-ayatMu dengan rahmat-Mu, wahai maha pengasih dari semua pengasih!!

 

Doa hari – 3

Ya Allah! Berikanlah aku rezeki akal dan kewaspadaan dan jauhkanlah aku dari kebodohan dan kesesatan. Sediakanlah bahagian untukku dari segala kebaikan yang Kau turunkan, demi kemurahan-Mu, wahai Dzat yang maha dermawan dari semua dermawan!

 

Doa hari – 4

Ya Allah! Berikanlah kekuatan kepada ku, untuk menegakkan perintah-perintahMu, dan berilah aku manisnya berzikir mengingatMu. Berilah aku kekuatan untuk menunaikan syukur kepadaMu, dengan kemuliaanMu. Dan jagalah aku dengan penjagaanMu dan perlindunganMu, wahai Dzat yang maha melihat.

 

Doa hari – 5

Ya Allah! Jadikanlah aku diantara orang-orang yang memohon keampunan, dan jadikanlah aku sebagai hambaMu yang soleh dan setia serta jadikanlah aku diantara auliya’-Mu yang dekat disisi-Mu, dengan kelembutanMu, wahai Dzat yang maha pengasih di antara semua pengasih.

 

Doa hari – 6

Ya Allah! Janganlah Engkau hinakan aku kerana perbuatan maksiat terhadapMu, dan janganlah Engkau pukul aku dengan balasanMu. Jauhkanlah aku dari hal-hal yang dapat menyebabkan kemurkaanMu, dengan anugerah dan bantuanMu, wahai puncak keinginan orang-orang yang berkeinginan!

 

Doa hari – 7

Ya Allah! Bantulah aku untuk melaksanakan puasanya, dan ibadah malamnya. Jauhkanlah aku dari kelalaian dan dosa-dosanya. Dan berikanlah aku zikir berupa zikir mengingatMu secara berkesinambungan, dengan taufiqMu, wahai pemberi petunjuk orang-orang yang sesat.

 

Doa hari – 8

Ya Allah! Berilah aku rezeki berupa kasih sayang terhadap anak-anak yatim dan pemberian makan, serta penyebaran salam, dan pergaulan dengan orang-orang mulia, dengan kemuliaanMu, wahai tempat berlindung bagi orang-orang yang berharap.

 

Doa hari – 9

Ya Allah! Sediakanlah untukku sebahagian dari rahmatMu yang luas, dan berikanlah aku petunjuk kepada ajaran-ajaranMu yang terang, dan bimbinglah aku menuju kepada kerelaanMu yang penuh dengan kecintaanMu, wahai harapan orang-orang yang rindu.

Doa hari – 10

Ya Allah! Jadikanlah aku diantara orang-orang yang bertawakkal kepadaMu, dan jadikanlah aku diantara orang-orang yang menang disisiMu, dan jadikanlah aku di antara orang-orang yang dekat kepadaMu dengan ihsanMu, wahai tujuan orang-orang yang memohon.

 

Amin.

 

Di kesempatan lain, aku pasti akn berkongsi lagi doa hari-hari Ramadan yg seterusnya. InsyaAllah.

 

Dah hampir utk imsak. JOM sahur sume… Selamat berpuasa yer…!

😎 marilah nikmati Ramadan 1432H~!

…bila aku rajin menulis (“,)

About yanchor

I’m a person with extra.ordinary passion! ...wherever you go, go with all your h.e.a.r.t.!

Posted on August 8, 2011, in notes | nota and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 3 Comments.

  1. hai…ko ader blog gak rupanya….suke..suke..suke:)

  1. Pingback: Nikmati Ramadan; Doa-doa malam pertengahan Ramadan « …the view from my chair

Comment please ;)

