duit raya; Caj 6% kpd pengguna prepaid!

Assalamualaikum & Salam Aidilfitri blog readers!!! *cettt mood raya lagik*

 

9sept 2011; Caj 6% utk pengguna prepaid???!!!  Duit raya….!!!😉

 

Dlm kemeriahan aidilfitri yg masih blom berakhir, rakyat msia kini terbelenggu dgn kenaikan harga brgn yg semakin hari kian membebankan. TAK cukop dgn pengurangan subsidi bg bbrp brgn keperluan asas…kini ditambahkan pulak dgn caj cukai komunikasi kpd pengguna prepaid. Hah… apakah ini cara utk meningkatkan taraf kesihatan rakyat?? yelah…DAH byk kajian mengatakan bahawa penggunaan handphone bole mengakibatkan cancer, meningkatkan toxin dlm badan & mcm2 penyakit lg la…😆

 

Berasaskan kenyataan drp companies telekomunikasi pasal pengenalan cukai 6% termasuk utk pek kad SIM prabayar yg berkuatkuasa 15 September ini… in my view, TAK BERSESUAIAN & agak MEMBEBANKAN!!!

 

TAK BERSESUAIAN

Kengkawan…cuba kita fikirkan, siapakah pengguna yg menggunakan perkhidmatan prepaid ini? Berapa kerap pengguna prepaid “topup” dlm sehari (bg pengguna tegar la..)?

 

In my view…org ramai menggunakan talian prepaid sbb dorang TAK mampu utk menampung perbelanjaan bill yg secara TAK sedar bole mencecah ratus2 ringgit. Beside that, status pengguna yg MAJORITI blom ada income sendiri, jadi prepaid dianggap TAK membebankan. Walaupon secara TAK sedar, mereka memang telah membelanjakan lebih utk topup dlm sebulan.

 

“saya antara golongan pelajar, kenaikan 6% kepada kad prabayar merupakan BEBAN kepada pelajar seperti saya, tolonglah rasional, kad prabayar adalah keperluan, bukan keinginan.”

[aloycious; BH Online, 9/9/2011]

 

Dlm sudut lain pulak, aku melihat kebanyakkan pengguna prepaid MEMANG kerap topup, malah dlm sehari mereka bole spent more than RM100 utk topup! So…sememangnya companies telekomunikasi ni DAH dpt keuntungan drp pembeli2 topup nih. Bukan itu saja…malahan pengguna prepaid bukan sj drp 15 juta rakyat m’sia TAPI lebih 4 juta pekerja asing kat m’sia pon menggunakan perkhidmatan prepaid. Ermmm…

 

MEMBEBANKAN

 “…Selama ini, jika kita membuat panggilan dan tidak berjawab, ia tetap dikenakan caj, inikan pula hendak perkenalkan cukai perkhidmatan.”

[Datuk Dr. Ma‘amor Osman, Setiausaha Agung PPIM]

 

Bila difikirkan kadar panggilan semasa pon dh tinggi, malahan caj pon dikenakan bg panggilan TAK berjawab or masok kat voicemail…. bukankah itu secara TAK langsung dah memberi keuntungan kpd provider companies?? Ditambah plak bila panggilan itu penting, maka berkali-kali la pengguna membuat panggilan & berulang kali jgklah charges dikenakan serta nilai current balance topup berkurang. Lastly…kena tambah topup lagi!!! hikhikhik😀

 

In my view… caj 6% agak membebankan terutamanya dlm keadaan ekonomi semasa yg semakin meningkat. Lihatlah hari ini pelbagai brgn keperluan asas DAH naik harga, walaupon pihak berwajib telah mengawal harga bg brgn tertentu spt ayam, minyak masak, gula. TAK sedarkah bg golongan pengguna yg TAK berkemampuan… segala keperluan asas td TERPAKSA diutamakan. Nak TAK nak…kena beli jugak. Jadi kini ditambah dgn caj TAK sepatutnya oleh companies telekomunikasi nih, maka pasti  membebankan mereka. Bagaimanakah rakyat msia yg berpendapatan rendah dgn tanggungan yg tinggi (isteri TAK bekerja, anak-anak, housing loan, hire purchases loan…) terpaksa menyesuaikan diri dgn tekanan kenaikan kos2 ini? Ermmm…

 

 

Apapon, inilah kos hidup yg TERPAKSA kita tanggung. Penggunaan telekomunikasi kini bukan satu keinginan kerana ia adalah satu keperluan in our daily activities. Sama ada kita seorg mat despatch, operator kilang, kerani, doktor, engineer ataupon perdana menteri… telefon & komunikasi amat diperlukan bg meningkatkan productiviti dlm kehidupan. INGATlah semua rakyat berkhidmat utk membangunkan ekonomi negara secara TAK langsung… 

 

Lihatlah… dgn alasan pengguna prepaid lebih byk membuat panggilan & sent SMS, maka pihak berkenaan telah sedar bahawa kebanyakkan pengguna prepaid adalah dlm kalangan rakyat yg kurang berkemampuan. JANGAN jadikan alasan utk memastikan perkhidmatan prepaid kekal kompetitif berbanding postpaid. Ini TAK langsung hanya utk menambah keuntungan saja…!!!

 

Akta Cukai Perkhidmatan 1975 memperuntukkan syarikat-syarikat telekomunikasi mengenakan levi cukai perkhidmatan pada kadar semasa untuk perkhidmatan telekomunikasi termasuk perkhidmatan prabayar mudah alih.

 

Nak buat mcmne… inilah dinamakan BUSINESS!!! 😎

…bila aku rajin menulis (“,)

About yanchor

I’m a person with extra.ordinary passion! ...wherever you go, go with all your h.e.a.r.t.!

Posted on September 9, 2011, in notes | nota and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 13 Comments.

  1. arrayah.info – Haram Pemerintah Malaysia Mengenakan Cukai Top Up Telefon Pra Bayar

  2. de Vibratore Corora Cavernosa

    salam semua.
    tiap kali krjaan ada isu umum, musti ada sstu yg rakyat nak kena.Rakyat dia kasi biol layan isu cth: Mat Sabu & komunis. Igt blk sjk Januari 2011. Byk kan? Aku bkn anti kjn tapi sedih knp kjn sggup menitiskan airmata rakyat (majoriti Melayu) utk untungkan korporat. RM600 juta dpt “dijimatkan” oleh telco (kata Dato Shzryl Ramli, CEO DG bulan Mei dulu). Star kata mggu lpas telco set off hampir RM2.3 bilion setahun (dikira data users thn ni). Igt kecoh pasal DSAI bln 7, rupa2nya nak naek hrg gula & minyak. Bln 6 kecoh pasal Pas, rupa2nya nak naik hrg siling ayam & beras. Entahlah..korng pikey laa sndri. Krang yang akan pangkah, kat akhirat esok jwb laa….Ingat! “Kita” kerja mkn gaji, kita golongan pengguna majoriti. Suka aku kalo kita balik era akhir 90an dulu. Para peniaga & Dr Mahathir menyembah pembeli supaya kita berbelanja, bank2 slow talk bila kita nak cash out sebab bank tak ada cash, harga brg2 turun gila2.
    Itu psl aku dah 12 thn tak belanja smbt raya. Korang pikey laa, scr rambang, cth: 2 juta rmh Lembah Kelang muslim belanja purata RM1 ribu satu rmah. cuba dharab. kemana pergi duit tu dan SIAPA paling untung dan apa kita dapat? TAK SERIK2 LAGI WAHAI MELAYU?

    • Ermm… nk harap org kesian kat kita??? TAK mungkin…

      Sy masih igt lagi pesan abah satu masa dlu… “Bila kita di Universiti, TAKde sapa yg akn jaga kebajikan kita, kita kena belajar berfikir sendiri. Di Universiti kita belajar utk mencari ilmu, bukan utk menimba ilmu… TAK bole tggu lecturer nk kasi”. Sbnrnya itulah hakikat kehidupan. TAKde sapa yg nk jaga kebajikan kita. Kita kena berusaha sendiri…TAK kisahlah utk mengawal perbelanjaan diri/keluarga atau utk mempertahankan hak kehidupan kita sbg rakyat. Dlm konteks universiti, kita adalah komuniti yg kecil…bila masok dlm masyarakat, kita dlm komuniti yg besar. Sbb tu aku kagum dgn keprihatinan keanggotaan NGOs…walaupon ada yg mempolitikkan NGOs nih. hikhikhik😆

  3. de Vibratore Corora Cavernosa

    aikk..bunyi mcm sokong Kelab putera malaysia je? kalo ngo mcm CAP PPIM SPCA MACMA PERKIM dan yang sewaktu dgnnya aku sokong laa. Tapi Yanchor tak sokong ke OWC (obedience wife club) & mawar merah (kelab ibu tunggal)? kesian kelab2 ni. tak de sape nak sokong. nak hrp bantuan $ dr kjaan mampos tak dpt, nk kena pelangkong dgn Shahrizat? hak! hak! hak! hak!

    Jadi marilah kita boikot kedai tomyam siam utk kesejahteraan dan masa depan negara!

    • Mr. cavernosa… sy bukan org politik. Jadi terpulang la kpd kengkawan nk pk apa. Apa yg penting adalah hak kita, kebajikan kita TAKde org nk pkkan. Kita kena pk sendiri. Jadi, Allah beri kita AKAL, tenaga, keupayaan…kita berusahalah utk menjadikan hidop kita selaras dgn syariat Islam. hikhikhik…

      btw, tomyam tuh fav saya…nmpknyer lps ni kena masak sendiri la erk😆

  4. rocky de vibratore corpora cavernosa

    para pembaca budiman/budiwati & yanchor,
    aku ajak boikot kedai tomyam pemilik siam kerana isu2 berikut:
    1. diaorg tak pernah byr cukai pendptn; dpt $ terus bwk blk siam;
    aku selalu ty tokey semua kdai aku masuk, stkt ni tak ada yg
    ngaku ada byr cukai; aku pernah tulis dlm paper, mtk MP tpt aku
    ckp dlm parlimen & cdg kat EPU buat survey jumlah gerai & purata
    pendptn diaorg tp tak dilayan. diaorg ni kalo tak masok bersih
    at least RM500 satu mlm, diaorg tak berniaga;bkn aku jeles; itu
    rezeki masing2;
    kedai siam jadi petunjuk melayu dpt gaji bulanan; kalo hujung bln
    ramai melayu mkn makna org kjaan dpt gaji, lps tu awal bln tanda melayu kerja swasta dpt gaji; maknanya at least 2x diaorg dpt pendptn sebulan; melayu yg baek hati terus bagi $ kat diaorg;
    2. diaorg tak pernah menyumbang pada kegiatan kemasyarakatan;
    ada diorg bagi beras @ apa saja sumbangan utk kegiatan kejiranan & kemasyarakatan? kedekut mamak pun kalo masjid mtk sumbangan ada jugak nampak bagi beras, gula, brg basah dll.
    3. halal haram dlm penyediaan makanan diragui;
    bahan2 nak buat tomyam dll korg tengok mesti dari siam terutama stok tomyam. korang perasan tak air diaorg tak sedap? sebab guna brg sini tapi utk makanan diaorg guna brg dr sana, jadi korg pkey la dibuat dari apa, bab ugama ni masih dipertikaikan….
    4. mengamalkan bomoh dgn berleluasa;
    yang ni aku tengok dpn mata laa byk kali; ada yng perasap dpn kedai di Ampang, ada yg tampal segala mak nenek kertas di kedai; ada yg perasap penjuru mcm kedai cina dan yg terbaru bulan puasa hari tu ada budak tahfiz nampak dalam kedai ni ada dua ekor berok sdg masak (budak ni ada sixth sense laa…)
    5. amalan perniagaan tdk beretika;
    a. apahal pasang lampu kaler suram?
    b. muka kakitgn masam mcm cuka;
    c. pinggan mangkok toksah cerita lah, kalo setkt sumbing itu biasa
    d. lmbt ambik order dan air panas tak pernah panas;
    e. dan lain2 yg menyakitkan hati

    • yurp…agreed with u, mr. Cavernosa. Kalo kita kata nk jana ekonomi negara dgn berbelanja…nk tlg org bumiputra melayu…TAPI kalo bab kedai makan nih, mmg kebykannya org siam-klate-sempadan. Kdg2 terpk gaks, dorg nih org m’sia ke tak…tp TAK baik plak kalo buruk sgka. TAK gtu….huhuhu

      btw…item no 5 tuh MEMANG SETUJU SANGAT!!!🙂

      • rocky de vibratore corpora cavernosa

        diaorg ni jenis dua alam (dua warganegara). kjaan simpati dgn diaorg tapi diaorg ni jenis anjing gigit tgn yg bg mkn. kalo bab mengutuk kjaan m’sia bkn main dasat. korg cek apa2 permit & lesen diorg pegang? aku buleh ckp klate pelat siam. memang sakit ati dgr.
        ada satu bapak siam kt rmh aku suruh anak dia branak kat sini nk bagi cucu jd org m’sia. bila jpn tolak dia mengamok kata kjaan jahat. dia buat repair rmh org lps tu siap bomohkn org supaya jgn ambik kontraktor laen.
        nak baek sangka mcm fiqh syar’iyah bagus. ikot saranan Sy Umar, Ibn Taimiyah & Jauziyah agar kita ambik setakat kita tahu & nmpk utk ngelak maslahat TAPI kalo dah nampak depan mata?
        Jadi, demi al Haq, aku gesa suma pembaca & Yanchor, sentiasa berdoa dlm hati bila nak mkn, mtk Allah tunjukkan tpt yang Halal dan Toyyib agar kurang zarah2 syubhah dlm arteri & intestine kita, ek? (tapi Yanchor nmpk s mcm nk mkn ulkat je tu?

  5. It’s the best time to make some plans for the future and it’s time to be happy. I have read this post and if I could I wish to suggest you some interesting things or advice. Perhaps you could write next articles referring to this article. I wish to read more things about it!

  6. Heya i’m for the first time here. I found this board and I find It truly useful & it helped me out a lot. I hope to give something back and aid others like you helped me.

  7. de Vibratore Corpora Cavernosa

    Mr/Mrs/Ms Nacisso & Heatherly, I m all for da consumerism as malaysia is da only country who practices reversed business ethics. Our traders never practise customers are always right. We must be choosy and thoughtful on our hard earned money. So many things over my experiences or to discuss herein but it takes some time. Just hold that if you (da traders) tak heran duit I, I lagi tak heran barang you. If you want my money, be good to me. Worst, since 12 years ago, they practice clean nett intake i.e whatever volatility in the cost and expenses all be passed on to the consumers! Need I say more?

    • hi mr cavernosa…long time u just silent!!! hehehe
      btw…agree with u that malaysian is not practice “customers are always right”!!!
      Yeah…aku penah borak2 with my pal, he’s said…”malaysian is demanding on brand, not on quality”

      errrrr…..that’s why traders amek kesempatan ke ats malaysian!!!😥

  1. Pingback: sinari Syawal; kisah Saidina Umar al-khattab & anaknya. « …the view from my chair

Comment please ;)

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: