Alhamdulillah; Syukur is the heart of life

23sept 2011; “Terima kasih ya Allah! Terima Kasih! Alhamdulillah, nikmat yang Engkau berikan kepada ku amat banyak! Syukur padaMu, ya Allah!”

 

Assalamualaikum sume… lama rasanya TAK update dgn coretan yang terbaru. Ewah…padahal sempat jgk update galeri snapshots last Sunday. Ekekeke…😎

 

Di saat aku menulis skrg nih, hati aku dilimpahi dgn penuh rs kesyukuran. Terima kasih Allah kerana aku masih teros bernafas & berpeluang utk memperbaiki diri, iman serta bole berkongsi rasa dgn sume. Hari ini aku terpanggil utk mencoret about this feeling. Ye…utk mengingatkan diri sendiri (& kamu jugak!!) agar TAK sekali2 kita berhenti utk mengucapkan syukur.

 

In fact, syukur is the key to success. We must always thank Allah.

Kadangkala dlm hidup kita TAK pernah sedar bahawa Allah dah melengkapkan hidup kita dgn benda-benda yg kita perlukan utk jalani hidop dgn sempurna. Namun aku pasti, ramai yg sedar Allah akan sentiasa berikan yg terbaik buat kita. Adakah kita bersyukur dgn apa yg kita dpt ini? Apakah kita hargai setiap yg kita dpt ini sbg satu nikmat?

Seperti dlm Surah Ar-Rahman, Allah menekankan ayat ini sebanyak 31 kali.

“Maka nikmat Tuhan kamu yang mana satukah yang kamu dustakan?”

[Surah Ar-Rahman]

Lupakah kita benda yg kita perolehi itu pastinya sesuatu yg Allah dah rancang utk kita, dan Dia tahu itu adalah sebaik-baik perkara yg bersesuaian dgn fitrah diri kita. Bukankah Allah itu sebaik-baik perancang? Segala sudah diatur rapi, kerana dgn kebesaran Allah s.w.t… kita TAK pernah ada istilah kebetulan ataupon bernasib baik dlm hidup. Semuanya adalah ketentuan Allah mengikut kemampuan kita masing2. Setiap sesuatu itu adalah ujian bg orang2 yg beriman.

 

Apa yg kita tahu tentang syukur? Kengkawan… apabila kita redha dgn segala ujian yg menimpa, itu adalah suatu bentuk kasih dan tarbiyyah Allah buat kita. Bila hati ini belajar mengucapkan syukur, kita akan REDHA. Dan ia bertambah cantik apabila disertai dgn tawakal dan kebergantungan sepenuhnya terhadap rahmat Allah yang maha Pemurah. JANGAN pernah berhenti yakin dgn adanya rahmat Allah. Inilah sebenarnya kenikmatan bersyukur.

 

“Boleh jadi mahu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”

 [Surah Al-Baqarah; 216]

 

 

 

Orang yg TAK bersyukur adalah orang yg lupa diri.

 

Manusia itu mudah lupa, lalai & leka dgn nikmat Allah yang terlalu banyak TAK terkira ini…

Kadang-kadang kita lupa nak berterima kasih kpd Allah hingga beribadah kepadaNya kita lupa..kita lalai.

Kadang-kadang kita terlalu banyak merungut, “Kenapa aku tak dapat yang ini? Kenapa Allah kasi aku yang ini?!”

Kadang-kadang kita TAK sedar, Allah hanya meminjamkan kekayaanNya kpd kita.

 

Ya Allah…malunya aku kepadaMu. Engkau lebih tahu apa yg terbaik utk hamba-hambaMu. Aku bersyukur ats segala rahmat rezekiMu. Terima kasih Allah.

 

Kengkawan sume… janganlah kita lupa, setiap apa yg kita perolehi adalah kerana pemberian Allah. Wa’allahualam.

 

😉

…bila aku rajin menulis (“,)

About yanchor

I’m a person with extra.ordinary passion! ...wherever you go, go with all your h.e.a.r.t.!

Posted on September 24, 2011, in notes | nota, story | kisah and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 4 Comments.

  1. Alhamdulillah… adalah lebih baik bita bersifat Qanaah… sentiasa bersyukur… bak kata ustaz…”nikmat datang sekali sekali… TAPI, syukur kene selalu…”…insyallah….

    • Nor…aku stuju sgt!!! Mengucap syukur & terima kasih pada Allah hendaklah setiap masa…aku sedar TAK ramai antara kita yg mengucap syukur bila smpai kat ofis dgn selamat, dpt melintas jalan dgn selamat, dan mcm2 lg xtvt kita seharian. Selalunya kita terlupa…(ingatkan diri sendiri nih…& kengkawan jugak)
      😉

  2. Undeniably believe that which you said. Your favorite reason seemed to be on the internet the simplest thing to be aware of. I say to you, I certainly get annoyed while people consider worries that they just don’t know about. You managed to hit the nail upon the top and also defined out the whole thing without having side-effects , people can take a signal. Will probably be back to get more. Thanks

Comment please ;)

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: