Cheating day…

Assalamualaikum w.b.t.

11march 2012; apsal la aku asyik rasa nak menguyah aje??? *erk*

 

 

Ermm..don’t know where to start bila jari jemari aku mula menaip. Tapi sebenarnya dlm hati aku terfikir-fikir kenapa aku asyik rasa nak makan je kebelakangan ni. “Adoi… ada teringin nak makan apa2 ke nih????”


Tapi mmg aku sedar…sejak aku started physiotherapy exercise phase 2 nih, aku mmg cepat rasa lapar. Walaupon aku dh amek heavy breakfast before exercise. Ermmm… :-|  Pada aku itu perkara biasa, sbb aku menggunakan lebih tenaga semasa exercise. Metabolisme badan pon bertambah.  Tambahan plak kaki yg sakit nih pon perlukan nutrien utk recover. Aku tetap makan mcm biasa..try my best to get healthy meals.

 

Oleh sbb aku tak mo terlalu melayan perasaan nak makan aku nih (nafsu kot?!), maka aku melancarkan cheating day for myself. Actually, aku plan sehari je… tp nmpknye mcm dah nak seminggu aku melayan selera makan aku nih. Aish… kena control nih. Worry….worryyyyy!

 

Apopon, aku try sume makanan yg aku rasa teringin nak makan…mana tau kot-kot inilah sebab aku asyik rs nk makan je, hehehe… So on my cheating days (yg patotnya start on saturday (yesterday), tp mcm dh bermula seawal last monday plak)… apapon, meals cheating days aku kali nih agak2 heavy la gaks *erk*

 

jumaat – popia basah, roti sandwich tuna, kebab ayam (mai belanja… TQ), spegetti ayam (mama masak for our dinner… wow yummy) & tak lupa mulut aku tak reti nk berenti kunyah kerepek.

 

sabtu – breakfast dgn oat, then aku amik kuih bengkang roti (mama masak) dan koci sedap (abah beli..yg sedap nih). Then… AISKRIM!!! my favorite… mmg aku lepas geram makan aiskrim. Tengahari aku makan masakan mama (of cos la sedap kan…). Malam pulak aku pegi makan bihun Bandung kat restoren Mak Tim with family. Di samping tuh tak sah la kalo tak de kunyah2 kerepek, ntah apsal la aku asyik amek snek kerepek ajer nih. “Adoi… high cholesterol contains la Azian oiiii!!!!” 😡

 

ahad – bangun pagi2 je…dah rasa lapar. Dah breakfast pon… tapi kepala dok pk nak kunyah2 apa plak. Pekena AISKRIM lagi… “Adoi…apa nk jadi dgn ko nih, Azian oiiii!!”


ice-cream is one of my favorite ...apakah aku teringin nak mkn Baskin Robbins?? Oh no....

 

Walaupon aku blom jupe sbb aku asyik rasa nak makan nih, I always check out my portion of meals. Makan banyak kali tak pe, tapi jangan makan banyak-banyak.😆

Plus…ingatkan diri sendiri, jgn over-eating…kena jaga stamina gaks. Takot nnt bila turun padang, aku pancit la plak!

 

Apapon, tak salah kalo dlm satu tempoh, kita pilih 1 HARI as  ‘cheating day’,  i.e. hari utk kita boleh makan apa saja yg kita nak, dgn syarat jgn menyeksa diri sehingga rasa kenyang yg melampau. Bak kata Kevin Zahri, “Nikmati ‘self-reward day’ meals 2 minggu sekali, adalah sangat LUAR BIASA berbanding dimakan hari-hari”.

 

InsyaAllah aku bole control. Ini sume  temporary je. Mungkin ada food yg aku teringin nk makan, or maybe aku banyak pikir-pikir, or maybe aku nih rindu nak main tenis….or maybe aku nak g swimming, och….or maybe aku rindu nak bersukan, ohhhhhhhhh…ntah la😦

Dah la…tak mo sedih-sedih la. Misi cheating day aku kali nih…separa success la! ermmmm😐

…bila aku rajin menulis (“,)

About yanchor

I’m a person with extra.ordinary passion! ...wherever you go, go with all your h.e.a.r.t.!

Posted on March 11, 2012, in notes | nota and tagged . Bookmark the permalink. 2 Comments.

  1. slalunye kalo org pompuan asyik rs nk mkn… biasanya nk kena serang dgn jepong! hehehe…

Comment please ;)

