Hiasi Ramadan; …syioknye bersahur!

Assalamualaikum sahabat & readers!

19july 2013; Ramadan 1434H, Alhamdulillah.

Pejam celik, pejam celik…tanpa disedari sudah 10 hari kita berpuasa. Alhamdulillah kerana dipanjangkan umur oleh Allah utk menikmati Ramadan pd tahun ini.

 

Perghh…dalam tempoh ini jugak, aku masih belum sempat berkongsi coretan bersama readers semua. Kalo tahun2 lepas…aku mengisi blog dgn coretan berkala bertemakan “Nikmati Ramadan 1432H” & “Selami Ramadan 1433H”. Tahun 1434H ini..dengan bertemakan “Hiasi Ramadan”, aku akan cuba meluangkan masa mencoret kenangan aku dalam menjalani ibadah sepanjang bulan mulia pd tahun 2013 ni😉

 

Ramadan kali ni mmg penuh cabaran. Jika tahun sebelum nih, aku boleh agak2 goyang kaki dan utamakan keperluan kerja-kerja yg tak pernah abes… tapi kali ni berbeza sama skali. Hanya Allah yg Maha Tahu. Nevertheless, aku tetap seronok & enjoy my life to the fullest😀

 

JOM aku share cerita aku dgn kuali & sudip minggu awal Ramadan tahun nih.

Nabi saw. bersabda, “Perbezaan antara puasa orang Islam dan puasa ahli kitab ialah makan sahur.”

[HR al-Tirmizi]

 

Hah… bila cerita bab bersahur, inilah yg paling dinantikan menjelangnya Ramadan.

Sejak aku kecil…mama & abah tak pernah lupa kejutkan kami adik beradik untuk bersahur. Walaupon ada jugak la yg liat nak bangun, tapi aku mesti kena bangun la. Jadi amalan ni telah diserap sebati dlm hidup aku walau di mana jua aku berada. Cewahh…tp mmg betol pon!🙂

 

Tahun nih…. jeng-jeng!!!
Aku telah mengambil alih tugasan menyediakan juadah bersahur yg selalunya disediakan oleh mama. Wahhh…. sumenya aku siapkan panas drp kuali!

sahur1

Day 1 puasa… masak lauk kegemaran mama & abah. Yummy… favorite aku jugak~!😀

.

sahur2

Day 2… aku perabih apa je yg ada dalam peti ais. Complete menu set…

.

sahur3

Hah… nih special request from mama & my lil bro. Macaroni goreng jam 3.30 pagi. Alhamdulillah…sakan kami bersahur sambil berborak pagi tuh.

.

sahur4

Siakap masak cili… nih favorite request from my dear sis. Dia siap describe masak berlada jenis cili kasar mcmni. Oklah…layan jer. Lgpon mmg mama slalu masa ikn siakap cili mcmni pon. Wah…😀

.

sahur5

 Ikan bawal masak kicap & sayur kobis goreng ni mmg complete menu la kan. Sambal kena ada gaks~! Hehehe…

.

Alhamdulillah, walaupon mula-mula aku terpaksa masak sebelum tidor…tapi selepas 3 hari berpuasa, aku lebih selesa tidur awal & bangun awal pagi utk menyediakan sahur buat seisi keluarga. Barulah org kata, “Makan panas-panas…”😉

 

Nabi saw. bersabda, “Bersahurlah kamu semua kerana sesungguhnya pada waktu makan sahur itu terdapat keberkatan.”

[HR Bukhari]

 

Paling seronok tuh… mama & abah makan smpai abes lauk. How do I feel?! It was great!🙂

Terima kasih Allah.

…bila aku rajin menulis (“,)

About yanchor

I’m a person with extra.ordinary passion! ...wherever you go, go with all your h.e.a.r.t.!

Posted on July 19, 2013, in food | citarasa, notes | nota and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 5 Comments.

  1. lezat kah? bole bagi lah…🙂

  2. Ko dah buat aku lapar ni…

Comment please ;)

