JOM Kurus bersama Kevin Zahri

Assalamualaikum sahabat & readers~!

 

11nov 2012; …kilo calories!

Perghh…bila cte bab KURUS ni, mesti ramai yg suka. Especially gur-girl mcm aku nih. Hehehe…t p bukan kurus yg penting. Pada aku kita mesti SIHAT!

 

Hah…tgk entry subject “JOM KURUS” so mesti ingat aku attend program utk kuruskan badan la erk?! No…no…no… ini bukan program utk kuruskan badan. Ia program utk kita mengenali diri kita agar kita bole menyusun strategi yg baik utk menguruskan berat badan kita. 

 
Actually… aku tak pernah terfikir pon join. Sbb aku slalu baca blog KevinZahri. Baca cerita2 ttg kejayaan mereka2 yg ingin mendpt berat badan yg ideal. So… i learned from the story! Buat tak buat… ikot tak ikot… belakang kira. I love reading – so blog kevinzahri one of my favorite choice!

This time…i got called from bff – Mimie. Nak ajak aku ke majlis ilmu. It was very short notice to make a decision. Just a quick review about the seminar… so that i decided to make it!  This is our date, isn’t it mimie? 😉

 

What is my objective??! Nak pegi taman syurga… kena ada niat & kesungguhan. In this world..it’s not free!  Allah will reward later. Immediately, aku set target…. I should gain knowledge in preparing a good meals plan (Kevin called it Unique Plan). I want to have an healthy meals plan.. supaya aku bole kawal nafsu makan (maybe lebih sesuai nk kawal nafsu tengok makanan yg sedap2…) and dalam masa yg sama aku bole capai weight yg ideal utk terus kekal cergas & fit. Bila kita cergas barulah otak jadi cerdas. Itulah sasaran aku. Aku ingin sihat untuk cergas & cerdas supaya boleh jadi bijaksana (dan bijak di sana nanti, insyaAllah). 🙂
Kevin Zahri… sume dh kenal kan. Handsome?? He has good looking appearance. Ramai perempuan yg adore with him..sure lah! Siapakah mamat handsome nih? Mustahil la ramai yg tak kenal. He was 1 of the trainer in AF (akademi fantasia) one time ago (aku tak tau AF yg ke berapa…tak amek tau sgt). In brief, he is a “cikgu fitness”.

 

 

 

So..after 3 hours session, we shared a lot of real stories. Ada sahabat yg sudi berkongsi masalah berat badan yg dialami. Thanks for sharing – ada yg bole aku jdkan sempadan.

 

Overall…aku dapat tahu cara yg betol utk:-
1) nak manage weight – kena tahu apa keperluan tenaga badan kita. Setiap org tak memerlukan jumlah tenaga yg sama.
2) nak plan menu pemakanan yg paling hebat sehari-hari

Aku percaya sume org sedar sehari sebaik-baiknya makan 6 kali sehari. Tapi menu makanannya tuh… biar ikot citarasa kita, barulah enjoy kan??

 

“Bole tak nak makan nasi 3 kali sehari?”

“Bole ke nak minum teh tarik?”

“Bole ke nak makan chocolate & aiskrim?”

 

I believe we can eat everything…but we must know what we eat!

 

BFF in LoVe

the colorful of the session 😉

We will support each other!

 

In brief… what we should do?
1) Kena tahu jumlah tenaga yg diperlukan oleh diri kita – BMR (Basal Metabolic Rate)

 

Metabolisme (BMR) = jumlah kalori yg dibakar oleh badan utk mengekalkan fungsi badan untuk sume akitivti (termasuk proses pernafasan, tidur dan system badan) yg mana aktiviti ini memerlukan tenaga (sumber calorie). “

 

Nak kira mcmne?? (hah..nih tak leh nk publish. Sabotaj business kevinzahri plak nnt…) Kalo bole belilah e-book kevinzahri, or else bole je email aku. Nnt aku share formula!

 
2) Kena tahu total tenaga set makanan yg kita hendak makan – sbb kita tak makan 1 jenis food je dlm satu masa. E.g. nasi mesti ada lauknya kan. Jadi kena tau total Calories yg kita amek pd masa makan tuh.

 

3) Kena tahu nutrient makanan yg kita ambil & fungsinya utk badan kita – cukup atau tak nutrient yg kita ambil… carbohydrate ke? protein ke? fats ke? caffeine? lactose? calcium? fiber?

 

4) Kena sedar apa aktiviti yg kita lakukan sehari-hari – sbb jumlah tenaga yg diperlukan oleh badan bergantung kpd keperluan tenaga utk melakukan activiti seharian kita. E.g. kerja ofis menghadap komputer, kerja di tengah terik matahari, bersenam etc.

Bila kita tahu semua nih…barulah kita boleh buat pilihan sendiri. Sama ada kita perlu kurangkan pengambilan makanan atau kita perlu luangkan lebih masa utk bersenam. Atau…kita bole enjoy our life to the fullest!

 

Apa yang penting…kita kena tahu apa yang kita mahukan.

 

Siapa kata kita tak bole kurus?
Siapa kata kita tak bole sihat?

 

Kita BOLEH…tapi kita kena tahu kebolehan kita!

“It is difficult but with “Discipline and Determination” you can and similarly “Apply” that as your “Work Culture”.. InsyaAllah”

[Tn. Azmi Jaafar, my ex-superior]

 

 


It was meaningful session. Session yg santai at Prince Court Hospital, Ampang…relax & enjoy! 😎

…bila aku rajin menulis (“,)

 **photos ehsan daripada KevinZahri facebooks. TQ.

About yanchor

I’m a person with extra.ordinary passion! ...wherever you go, go with all your h.e.a.r.t.!

Posted on November 12, 2012, in event | peristiwa and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 2 Comments.

  1. Salam akk boleh x share frmila tok kire kpluan bdan kite kak pls….huu

    • Wa’alaikumussalam Biela.
      Utk mengira keperluan tenaga yg diperlukan kita seharian dgn menggunakan BMR. BMR adalah jumlah tenaga yg diperlukan utk kekal hidup. Ia termasuk pernafasan anda, organ anda dan apa sahaja yg kita perlukan utk terus hidup.

      BMR untuk Lelaki
      BMR = 66 + (13.7 x berat in kg) + (5 x tinggi in cm) – (6.8 x umur in tahun)

      BMR untuk Perempuan
      BMR = 655 + (9.6 x berat in kg) + (1.8 x tinggi in cm) – (4.7 x umur in tahun)

      Hope menjawab persoalan. Ni yg sy belajar drp class abg Kevin. 🙂

Comment please ;)