Nikmati Ramadan; Doa-doa malam pertengahan Ramadan

Assalamualaikum sahabat & readers~!

 

15august 2011; Alhamdulillah…berpuasa hari ke-15 Ramadan! 🙂

 

Pagi ini terasa sunyi…sementara menunggu masa utk makan bg bersahur, aku igin mengambil kesempatan ini utk berkongsi doa-doa bagi hari ke-11 hingga ke-20 Ramadan utk kita amalkan. Seperti coretan yg lalu (posted: Banyakkan Berdoa), kita digalakkan supaya banyak BERDOA pd bulan yg mulia ini.

 

Di dalam sebuah hadits diriwayatkan oleh Sayyidina Salman r.a., 4 perkara yang dianjurkan untuk diamalkan di dalam bulan Ramadan:

“Dan perbanyaklah padanya daripada empat hal (perkara), yang dua hal adalah keredhaan Tuhanmu dan yang dua lainnya adalah tiada kemampuan kamu mendapatkannya (Allah yang memiliki). Dua hal yang pertama adalah syahadat bahwa tiada Tuhan selain Allah, dan yang kedua adalah kamu beristighfar kepadaNya. Dan dua hal yang bukan milik kamu adalah mintalah syurga dan berlindunglah padaNya daripada api neraka.”

[Hadits riwayat Ibn Khuzaimah]

 

Bismillahirahmannirahim.

 

Doa hari – 11

Ya Allah! Tanamkanlah dalam diriku kecintaan kepada perbuatan baik, dan tanamkanlah dalam diriku kebencian terhadap kemaksiatan dan kefasikan. Jauhkanlah dariku kemurkaanMu dan api neraka dengan pertolonganMu, wahai penolong orang-orang yang meminta pertolongan.

Doa hari – 12

Ya Allah! Hiasilah diriku dengan penutup dan kesucian. Tutupilah diriku dengan pakaian qana’ah dan kerelaan. Tempatkanlah aku di atas jalan keadilan dan sikap tulus. Amankanlah diriku dari setiap yang aku takuti dengan penjagaanMu, wahai penjaga orang-orang yang takut.

 

Doa hari – 13

Ya Allah! Sucikanlah diriku dari kekotoran dan kejelekan. Berilah kesabaran padaku untuk menerima segala ketentuan. Dan berilah kemampuan kepadaku untuk bertaqwa, dan bergaul dengan orang-orang yang baik dengan bantuanMu, wahai dambaan orang-orang miskin.

 

Doa hari – 14

Ya Allah! Janganlah Engkau hukum aku, kerana kekeliruan yang kulakukan. Dan ampunilah aku dari kesalahan-kesalahan dan kebodohan. Janganlah engkau jadikan diriku sebagai sasaran bala’ dan malapetaka dengan kemuliaanMu, wahai kemuliaan kaum muslimin.

 

Doa hari – 15

Ya Allah! Berilah aku rezeki berupa ketaatan orang-orang yang khusyu’ dan lapangkanlah dadaku dengan taubatnya orang-orang yang menyesal, dengan keamananMu, wahai keamanan untuk orang-orang yang takut.

 

Doa hari – 16

Ya Allah! Berilah aku kemampuan untuk hidup sebagaimana kehidupan orang-orang yang baik. Dan jauhkanlah aku dari kehidupan bersama orang-orang yang jahat. Dan naungilah aku dengan rahmatMu hingga sampai kepada alam akhirat. Demi ketuhananMu wahai Tuhan seru sekalian alam.

 

Doa hari – 17

Ya Allah! Tunjukkanlah aku kepada amal kebajikan dan penuhilah hajat serta cita-cita ku. Wahai yang maha mengetahui keperluan, tanpa pengungkapan permohonan. Wahai yang maha mengetahui segala yang ada didalam hati seluruh isi alam. Selawat atas Muhammad s.a.w dan keluarganya yang suci.

Doa hari – 18

Ya Allah! Sedarkanlah aku akan berkah-berkah yang terdapat di saat saharnya. Dan sinarilah hatiku dengan terang cahayanya dan bimbinglah aku dan seluruh anggota tubuhku untuk dapat mengikuti ajaran-ajarannya, demi cahayaMu wahai penerang hati para arifin.

 

Doa hari – 19

Ya Allah! Penuhilah bagianku dengan berkah-berkahnya, dan mudahkanlah jalanku menuju kebaikan-kebaikannya. Janganlah kau jauhkan aku dari ketertedmaan kebaikan- kebaikannya, wahai pemberi petunjuk kepada kebenaran yang terang.

 

 Doa hari – 20

Ya Allah! Bukakanlah bagiku pintu-pintu syurga dan tutupkanlah bagiku pintu-pintu neraka, dan berikanlah kemampuan padaku untuk membaca al-quran wahai penurun ketenangan di dalam hati orang-orang mu’min.

 

Amin.

 

 

Semoga perkongsian ini dapat menambah kekuatan kita dlm menjalani ibadah dgn penuh keinsafan. InsyaAllah 🙂

 

Nantikan coretan akan datang utk doa-doa 10 malam terakhir. JOM bersahur sume… Selamat berpuasa yer…!

 

😎 marilah nikmati Ramadan 1432H~!

…bila aku rajin menulis (“,)

About yanchor

I’m a person with extra.ordinary passion! ...wherever you go, go with all your h.e.a.r.t.!

Posted on August 15, 2011, in notes | nota and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 2 Comments.

  1. ALhamdulillah sudah masuk pertengahan ramadhan tp rase sedih ….kerna semakin hampir Ramadhan akan meninggalkan kita…bagaimanakah pengukuran amalan yg kita lakukan stakat ini …

    • alhamdulillah…tepat skali abg afzan. diam tak diam, Ramadan semakin menghampiri meninggalkan kita. Tuntutan duniawi spt persiapan menyambut syawal sedang giat dijalankan oleh ramai org, namun kesempatan yg ada berjemaah, berterawih dan bermuhasabah diri…jgnlah diabaikan. Allah sentiasa mendengar rintihan hamba-Nya.

Comment please ;)